Tuesday, March 8, 2016

Aiskrim Milo gebu gebas.


It was a hot sunny day. 
Punyalah rasa bahang panas tu.
Rumah aku dah macam sauna.
Lepak depan kipas pun boleh rasa bahang panas tu.
Lepas mandi pun, berpeluh balik. (ToT)


That day, aku tak tahan sangat, aku pergi dapur didihkan air. Tekad nak buat aiskrim! Memandangkan Milo pun ada kat pantry, so marilah buat Aiskrim Milo!

Sini, Malaysia tengah viral Aiskrim Sumi & Aiskrim Choki-Choki. Memang nampak cantik dipandang, tapi aku tak suka sangat plus aku pemalas jua. Miahahaha. Susah kot nak buat. Aku pulak tak suka fancy sangat. Just simple. Sekadar nak sejukkan tekak.

Gagahkan diri buat time tengahari buta, lepas tu kena tunggu at least 2,3 jam jugak nak bagi dia sejuk suam. Pastu baru la boleh masukkan dalam plastik aiskrim. Ikat ketat-ketat, then biarkan dalam suhu bilik before masukkan dalam freezer. Maka, esoknya lah boleh makan pun.

Esoknya, pagi-pagi lagi aku dah melantak 2 batang aiskrim. Ya rabbi. Nikmat gila. Aiskrim milo ni gebu gebas weh. Sebab aku tak buat manis sangat, so tak la muak makan banyak-banyak. Ahahahah (。・ω・。)


Kalau ada yang nak try, ni resepinya,


1200ml air
Serbuk Milo/coklat 4 senduk
Susu pekat 1½ senduk
Plastik aiskrim


Didihkan air sehingga air betul-betul mengelegak, then masukkan serbuk milo dan kacau sehingga larut. Kemudian masukkan susu pekat dan kacau sebati dan tutup api. Tunggu sehingga sejuk before masukkan ke dalam plastik aiskrim. Aku pakai plastik aiskrim jenama King Kong. Dia lebih panjang and lebih kenyal. So senang nak ikat.


Oh ya, nanti pepandai la adjust tahap kemanisan yang korang nak ok. Aku tak letak gula sebab dalam milo dah ada gula, dalam susu pekat tu pun ada gula.
Aku tak nak dia manis sangat takut muak nanti.


Tips: Air kena betul² mendidih, baru la aiskrim korang gebu and rangup gitu. Tak keras kejung. Ahahahah

Okay selamat mencuba!



Warna dia jadi coklat pekat sebab lebih milo dari susu, Ahahahha

3 comments: